top of page

התמודדות המשפחה עם החופש הגדול

מה כדאי לעשות בחופש הגדול? איך עוברים את החופש ונשארים שפויים? איך להימנע מחיכוכים עם הילדים ולהעביר את הזמן בכייף
נטע קויפמן הדרכת הורים, אימון אישי והנחיית קבוצות

 

החופש הגדול מזמן לנו הרבה זמן פנוי עם הילדים. למי שיש סידור לילדים בתקופה הזו אם זה סבא או סבתא ששומרים על הילדים ומאפשרים להורים להמשיך בשיגרת העבודה שלהם אשריהם.

לא לכולם, מסתבר יש את האפשרות להמשיך את העבודה כרגיל, הזמן בחופש הוא ארוך ולא פעם ההורים מוצאים את עצמם מותשים, עייפים בנסיון לשעשע את הילד או הפעוט בדרך לכבוש את האטרקציה הבאה או למצוא את המשחק הבא שבו הילד יהיה שבע רצון ויהיו כמה דקות של שקט.

זה לא חייב להיות כך. הנה כמה טיפים, בגדר המלצה בלבד, לאיך אפשר להעביר את החופשה בנעימים ובהרגשה טובה. כך מפחיתים את רמת הציפייה והמתח ומגיעים מוכנים לקראת הבאות.

 

הסכמה – שבו עם ילדיכם, הקשיבו למה חשוב להם שיהיה במהלך החופש. מה הם היו רוצים, איפה היו רוצים לבלות. כמה מתוך זה בבית וכמה בחוץ. כעת אימרו מה אתם הייתם רוצים. שימו לב שבשיחה תהיה הקשבה וכבוד הדדי. נסו ליצור בשיחה אווירה רגועה ונעימה. עשו תיאום ציפיות לגבי העזרה שאתם מצפים בבית (ילדים מבית ספר יסודי, בהתאם לגיל הילד) ושעות הבילויים.

 

תכנון זמן – תכננו את הזמן, אפשר לתכנן על בסיס יומי, שבועי או חודשי. ניתן ליצור טבלה עם הימים על בריסטול גדול, ובכל יום לכתוב מה היינו רוצים לעשות, אפשר לחלק לפי צבעים למשל פעילות בחוץ בצבע מסוים, בבית בצבע אחר ועם חברים בצבע אחר. וכך ניתן לראות שיש איזון בפעילויות על פני החודש והשבוע.

תכנון הזמן מראש מלמד את הילד אחריות. נותן לו תחושה שהוא חלק מהתכנון. יותר "שקט" הן להורה שיודע לקראת מה הוא הולך והן לילד שיודע שהקשיבו לו ולקחו בחשבון את הרצונות שלו. שני הצדדים, הילד וההורה, יודעים למה לצפות. מונע תחושה של "הזמן ברח" ומלמד ללקיחת אחריות לזמן.

 

מעורבות ההורים לעומת התערבות – ההורה בזמן החופש צריך לזכור שהאחריות שלו היא על ביטחונו של הילד ולא על אושרו. ההורה לא בגדר ליצן ותפקידו לא לשעשע ולבדר את הילד. כשהילד אומר "משעמם לי" לא להיבהל. זה לא התפקיד של ההורה להעסיק את הילד. יש פה לקיחת אחריות של הילד לגבי מה מעניין אותו. לאפשר לילד להיות במקום שבו הוא בודק וחוקר איך הוא מתמודד עם מצב שבו הוא לא יודע מה לעשות, לתת לו להתמודד עם זה. כך יוכל ללמוד להתמודד עם המקום הזה גם בכיתה כשיש רגעים שבהם הוא לא מוצא את מקומו ובכלל. לשאול את הילד מה הוא היה רוצה לעשות, מה הוא מציע. לתת לו זמן להחליט ולכבד את ההחלטה שלו גם אם היא לא הכי נכונה בעיני ההורה. נסו להחליף את המקומות שבהם אנחנו אומרים להם מה לעשות במקומות שבהם אנחנו שואלים ומתייעצים איתם מה נכון להם.

 

גבולות – חופש בלי גבולות הוא לא חופש אלא אנארכיה. לזכור שגם בחופש הגדול יש מקום שיהיו גבולות בתוך החופש. לשים את הגבול של מה מותר ומה אסור בחופש. להיות ברורים והחלטיים לגבי זה. כמובן שלגבי בטיחות עליכם להגדיר לילד איך להתנהג ולהיות תקיפים לגבי זה. בקיץ אורבות סכנות רבות בבריכה, בים, בכביש ועוד.

 

תכנון דמי כיס, תקציב לחופש – יש מקום לדבר באופן גלוי על התקציב לחופש, על מה מתכננים להוציא וכמה. כך זה מונע נידנודים מיותרים בהמשך. רצוי לשבת עם הילד ולתכנן איתו על מה מתכננים להוציא, כמה דמי כיס הוא מקבל ומהם שעות הבילוי.

 

זמן בילוי משותף עם הילדים – החופש הגדול הוא זמן להנות עם הילדים ולנצל את הזמן לזמן איכותי לכל המשפחה. קחו את הזמן שבו אתם מתפנים מהטלפונים הסלולאריים ואתם רק עם הילדים. קשובים להם ושם בשבילם. זה זמן שבו הילדים וגם אתם מגדירים אותו לזמן המשפחה שלכם.

 

הזמן המשותף מחזק את תחושת השייכות של הילד ואת הביטחון שלו.

זכרו שמה שחשוב לילד הוא ההרגשה שמקשיבים לו, אוהבים אותו ונמצאים איתו, הזמן הזה שווה המון אז תהנו ביחד!

שיהיה לכולנו חופש נעים בטוח ומהנה!

 

bottom of page