למה קבוצת הורים או למה בית ספר להורים

מה זה חינוך? מהו חינוך טוב? ההבדל בין חינוך למשמעת. איך להיות הורה טוב יותר? למה צריך קבוצת הורים?
נטע קויפמן הדרכת הורים, אימון אישי והנחיית קבוצות

 

מה זה חינוך? כל הפעולות שמאפשרות לפוטנציאל של הילד לצאת.

חינוך אומר להוציא לאור את אותם תכונות חזקות של הילד.

חינוך הוא לא משמעת או הרגלים.

בחינוך אנו ההורים מתבוננים בילד ומאפשרים לילד בליווי משותף לגלות את הכוחות והיכולות שלו. את מה שהוא רוצה להעמיק ולשפר ולאפשר לו לבחור.

מה הדברים החיוביים שאותם נוכל לאפשר כהורים?

התפישה האדלריאנית מתבססת על כך שהשאיפה של הילד היא להרגיש שייך, למשפחה, לקבוצה. להרגיש אהוב, נחוץ ויכול. הילד רוצה להרגיש שאוהבים אותו ושזקוקים לו, שיש לו תרומה.

בהדרכת הורים ההורה שואל את עצמו איך הוא רוצה להיות? האם כהורה אני מרוצה ממה שאני עושה?

איך הייתי רוצה להיות ומה אני צריך לעשות כדי להגיע לשם.

ישנם יתרונות לקבוצת הורים כמו גם יתרונות בהדרכת הורים ליחצו כאן כדי לקרוא עוד על יתרונות בקבוצת הורים ויתרונות בהדרכת הורים פרטנית.

הבסיס הזה יכול לאפשר לילד התפתח טוב לא רק פיזית אלא גם רגשית ונפשית.

בכך הילד יכול לגלות את היכולת שלו. הגילוי יכול להימשך שנים. בתור ילד אני יכול לגלות שאני אוהב כדורגל וציור לא וכמבוגר אני יכול לגלות מחדש את האהבה שלי והכישרון שלי לציור ולתת לו ביטוי.

תפקיד ההורה - המחנך הוא להיות זה שמאפשר לילד להתפתח. על ידי יצירת אווירה ומערכת יחסים מקרבת ההורה יוכל ללמוד את יכולת הילד , הכישורים, הרצונות - הילד יוכל להרגיש שיש לו מקום , אהוב נחוץ ויכול ובכך ירגיש שיש לו חופש לבחור ולהתפתח במשפחה.

ההורה צריך על בסיס החינוך לעשות 3 דברים:

1. שיתוף הילד  - להזמין את הילד לשתף פעולה במשימות בבית, להשתתף בפעולות היום יומיות למשל לנות מהשולחן, להרים בגדים ולשים בסל כביסה ועוד.

2. להעריך את המאמץ והתרומה של הילד

3.להדגים יחס של כבוד - כבוד הדדי אחד לשני בבית. זה לא מספיק לומר את זה אלא להתנהג את זה.

הטכניקה השנייה היא עידוד - מלמד את הילד לנסות ולהתנסות גם כשלא הולך לילד כפי שציפה או רצה. העידוד בונה את האדם ואת הביטחון שלו. העידוד מאפשר לילד לנסות גם כשלא הצליח או כשהוא לא מאמין בעצמו.

בקבוצת הורים העידוד הוא נושא חשוב ונילמד בו מתי חשוב לעודד, את מי מעודדים, מאיזה ילד כדאי לדאוג ומתי, איך לעודד.

הטכניקה השלישית היא להעביר אחריות לילד ככל שאפשר וניתן בהתאם לגיל הילד. הכוונה היא בלהעביר אחריות למעשה הילד וליחסו לילד אחר. בכך אני מאפשרת לילד לקחת את האחריות וככל שיכולתו גדלה הוא יכול לקחת יותר אחריות.

גם נושא זה נילמד בהרחבה בקבוצת הורים, מתי כדאי להתערב, מתי לא להתערב, איך להתערב ועוד.

 

להמשך בנושא אחריות ליחצו כאן

 

ליצירת קשר ליחצו כאן